През ноември 2024 година Фондация МАДАРА-БЪЛГАРИЯ организира конкурс за учители под надслов „Използване на изкуствен интелект в образованието“, в който се включиха множество педагози от цялата страна. Конкурсът привлече значителен интерес и предложи разнообразни иновативни практики за интеграция на изкуствения интелект в образователния процес. Победителите бяха обявени на 20 декември 2024 година.

Изабел Попова – сътрудник  3D LAB – впечатли журито със своята иновативен урок по изобразително изкуство за 10 клас на тема „Творци на модерното изкуство. Художествена практика. Проучване на произведения на изкуството (чрез рисуване), Исторически стилове и съвременна интерпретация – лична фотография и рисунка в стила и техниките на изучавания художник“. Нейната работа беше отличена с престижното второ място.

Новината бе отразена и от националната телевизия

Целта на урока е да използва изкуствения интелект като инструмент за вдъхновение и да стимулира учениците да развиват своите аналитични и творчески умения чрез комбинация от традиционни и съвременни методи.

По време на урока учениците ще имат възможността да работят с ИИ генератори за изкуство, които ще им помогнат да визуализират своите идеи и да ги адаптират по уникален начин. Това не само ще обогати техните творчески способности, но и ще им покаже как съвременните технологии могат да бъдат интегрирани в художествената практика.

„Надявам се този иновативен подход да бъде изключително полезен и вдъхновяващ за учениците,“ коментира Изабел. „Той ще им предостави нови начини за изразяване и интерпретация на изкуството, като същевременно ще ги насърчи да използват изкуствения интелект като средство за разширяване на собствената им творческа визия.“

Изабел подчертава значението на правилната употреба на изкуствения интелект в изкуството и необходимостта учениците да бъдат запознати с етичните норми и правилното му използване.

Обсъдени бяха и предизвикателствата при използването на ИИ за творчески задачи и как те са били преодолени. Например, ученик, вдъхновен от Моне, може да прерисува своята сцена със светли, ефирни мазки, наподобяващи отраженията и светлината в природата. Важно е да се отбележи, че учениците не трябва да копират конкретния стил на художника, а да бъдат вдъхновени и след като научат какви са характеристиките, да могат да ги прилагат в своите проекти.

С този подход всеки учител може да провери знанията на учениците по история на изкуството, както и да ги мотивира и вдъхнови да изследват различни техники и идеи, с които да създадат своите рисунки.

Стремежът на Изабел към иновации в изкуството е очевиден и тя непрекъснато търси нови начини да вдъхнови своите ученици. Тази бъдеща практика е пример за това как учителите могат да използват новите технологии, за да направят учебния процес по-интересен и ангажиращ за учениците.